Resep Tips Membuat Kuih Keria Malaysia /Donut ubi yang Istimewa

Kuih Keria Malaysia /Donut ubi. Kuih ini merupakan kuih kegemaran Encik Hubby. Lebihan ubi keledek yang saya rebus untuk membuat Kuih Chek Mek Molek yang diminta oleh Juita, saya simpan untuk dibuat Kuih Keria sebagai hidangan petang. Selepas itu, ambil sedikit doh, bentukkan bulat dan buat lubang kecil ditengahnya seperti kuih donut.

Kuih Keria Malaysia /Donut ubi Berikut adalah hasil dari Resep Bagaimana Memasak Kuih Keria Malaysia /Donut ubi yang Nikmat.
Malaysia is truly a FOOD PARADISE in Asia! Since the times of the MING Dynasty, all kinds of herbs and spices have been All over the world, people who love to cook can now have the opportunity to get to know and learn Malaysian Cuisines through the Internet! Kuih Keria adalah sejenis kuih berbentuk donut yang diperbuat daripada ubi keledek dan biasanya disalut dengan Gula Melaka.
Anda dapat menyiapkan Kuih Keria Malaysia /Donut ubi dengan menggunakan 7 resep dan 7 langkah-langkahnya sebagai berikut.

Resep dan bahan Kuih Keria Malaysia /Donut ubi yang perlu Anda siapkan:

  1. Sajikan 1/2 kg dari ubi celembu.
  2. Siapkan 1/4 sdt dari garam.
  3. Sajikan 3 sdm dari tepung terigu.
  4. Sajikan 1 sdm dari tepung tapioka.
  5. Hidangkan dari Menbuat glaze.
  6. Hidangkan 10 sdm dari gula putih.
  7. Hidangkan 1/2 dari gelar air.

Donut ubi gula apong. myn nadiya. Загрузка. Kuih keria merupakan donat khas Malaysia yang terbuat dari ubi. Biasanya setelah digoreng, donat ini dibalut gula putih Kamu bisa bikin sendiri di rumah dengan meniru cara membuat dan resep kuih keria ala aplikasi memasak Yummy App di bawah ini! Malaysian sweet potato donuts also known as kuih keria.

Instruksi dalam menyiapkan Kuih Keria Malaysia /Donut ubi:

  1. Kupas ubi cuci dan potong steam/kukus/rebus ubi sampai empuk..
  2. Angkat dan tiriskan lalu haluskan dengan garpu..
  3. Masukkan ubi yang sudah halus kedalam wadah dan campur bahan tepung teriguu,tepung tapioka dan sedikit garam campur sampai rata sampai membentuk adonan seperti membuat donut..
  4. Siapkan wadah taburi sedikit tepung terigu,ambil adonan 1 sdt lalu bentuk adonan seperti bola dan di bentuk seperti dunat dilubang tengah..
  5. Goreng dengan minyak panas api sedang sampai golden brown angat dan tiriskan.
  6. Siapkan wajan untuk membuat gula glaze, masuk kan 8 sdm gula ke wajan kasih air 1/2 gelas masak sampai mengental kalau sudah ber gelembung dan mengental masuk kan sisa gula 3 sdm aduk selama 2 menit.
  7. Masuk kan ubi goreng ke dalam glaze gula aduk2 sampai merata lalu angkat selagi panas,tiriskan ke wadah, siap di hidangkan.

My first was a disaster, syrup was overcooked and as soon as I add kuih keria into the wok, instead of evenly coating the donuts, the sugar started to crystallised almost immediately.some donuts had massive. "Kueh keria" is an absolutely delicious Malay donut made from mashed cassava and wheat flour, rolled in melted palm sugar syrup which, when it solidifies, forms a thick sweet coating around the donut. The best-known "kueh keria" spot in Malaysia is "Haji Jalil's Kueh Keria" in Limbongan, a district in the. Shutterstock koleksiyonunda HD kalitesinde Malaysian Famous Traditional Donut Kuih Keria temalı stok görseller ve milyonlarca başka telifsiz stok fotoğraf, illüstrasyon ve vektör bulabilirsiniz. Kuih Keria - Malaysian Traditional Cake. Untuk dapatkan kuih keria yang lembut dan sedap dimakan,gunakan ubi keledek yang direbus dan ditumbuk secukupnya.

Semoga praktek kami dengan olahan di atas dari Resep bagaimana membuat Kuih Keria Malaysia /Donut ubi yang yummy dapat membantu Anda membuat masakan atau makanan yang istimewa untuk kelaurga ataupun menjadi inspirasi dalam berbisnis kuliner.
SHARE

Penulis

TG News hadir untuk memberikan update informasi terkini, baik informasi dari dalam maupun luar negeri.

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment